Re: Jak zrobić lody, nie zamarzające na kamień w zamrażarce?

Data: 2023-08-21 01:56:20
Temat: Re: Jak zrobić lody, nie zamarzające na kamień w zamrażarce?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

On 2023-08-20, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> Przy próbach zamrażaniu żywych komórek (krioprezerwacji) napotkano na
> problem rozsadzania ich przez kryształy wody. Zosatł on rozwiązany przez
> dodatek niewielkiej ilości gliceryny. Tak zabezpieczone komórki można
> morozić w ciekłym azocie (prawie -200°C) i nic im od tego nie jest.
> Zaguglałem -- da się kupić "glicerynę spożywczą". Może warto spróbować?

Myślałem nawet o tym, ale dopiero przy 45% gliceryny mamy efekt
prewencyjny dla -20C. Co prawda to nie oznacza, że przy niższych
stęzeniach mieszanina krystalizuje tak samo, ale nie wiem jaki zakres
mógłby wchodzić w grę? Z tego co widzę, bakterie potrzebuja min. 15% ale
bardziej złozone tkanki to już >60%.

--
Marcin