przekaz werbalny - niewerbalny

1. Data: 2004-05-04 18:27:43

Temat: przekaz werbalny - niewerbalny
Od: "Maciek" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Chciałbym uzmysłowić sobie w kiedy kończy się przekaz werbalny a zaczyna
niewerbalny.

przykład zdania

"Mówisz to bo jesteś zły" - w formie twierdzącej

"Mówisz to bo jesteś zły??? - w formie pytającej

Która część przekazu jest werbalna a która niewerbalna?

Jeśli ktoś zna odpowiedź, będę zobowiązany jak się nią ze mną podzieli.

Pozdrawiam

Maciek

1. Data: 2004-05-04 18:49:42

Temat: Re: przekaz werbalny - niewerbalny
Od: "Krzys" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> "Mówisz to bo jesteś zły??? - w formie pytającej
>
> Która część przekazu jest werbalna a która niewerbalna?

obie sa werbalne :)

1. Data: 2004-05-04 18:58:54

Od: "Maciek" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzys" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> obie sa werbalne :)

no w sumie tak. dzięki

1. Data: 2004-05-04 19:10:25

Od: "Ana" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Maciek <m...@n...pl> napisał(a):

> [...]
>
> "Mówisz to bo jesteś zły??? - w formie pytającej
>
> Która część przekazu jest werbalna a która niewerbalna?

A jak traktować intonację i akcent zdaniowy?
Ana

1. Data: 2004-05-04 19:30:47

Od: "Maciek" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ana" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> A jak traktować intonację i akcent zdaniowy?
> Ana

No właśnie nie wiem. Nie udało mi się znaleźć ścisłej definicji w necie.

Maciek

1. Data: 2004-05-04 19:35:34

Od: nonnocere <madziach1@_bezspamu_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Maciek wrote:

> No właśnie nie wiem. Nie udało mi się znaleźć ścisłej definicji w necie.

Bo to zależy od autora ;)

Ogólnie intonacja i akcent to przekaz niewerbalny. Niektórzy
wyszczególniają przekaz werbalny (gołe słowo) + jego intonacja + przekaz
niewerbalny (reszta mowy ciała, zapach, położenie rozmówców).
Najczęściej intonacja i akcent to już przekaz niewerbalny. Choć są pewne
rozbieżności.
--
Pozdrawiam, Magdalena S. (dzidzia ~IX,X 2004)

1. Data: 2004-05-04 19:42:38

Od: "Mika" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Ana" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> No właśnie nie wiem. Nie udało mi się znaleźć ścisłej definicji w
necie.

> Maciek

werbalnie
Mika

1. Data: 2004-05-04 19:48:52

Od: "Maciek" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "nonnocere" <madziach1@_bezspamu_gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> rozbieżności.
> --
> Pozdrawiam, Magdalena S. (dzidzia ~IX,X 2004)

Dziękuję o taką odpowiedź mi chodziło.

Pozdrawiam
Maciek

1. Data: 2004-05-04 21:25:45

Od: "vonBraun" <i...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

maciek:c78nfl$lbt$...@n...news.tpi.pl

> [...]
>
> Która część przekazu jest werbalna a która niewerbalna?
>
> Jeśli ktoś zna odpowiedź, będę zobowiązany jak się nią ze mną podzieli.

Tak jak ja to rozumiem to niewerbalnym
przekazem jest tutaj coś czego nie da się
oddac pisząc - najwyżej pytajnikiem czy wykrzyknikiem.

Jest to prozodia mowy.
Są dwa rodzaje:

Prozodia lingwistyczna: akcent w wyrazie i zdaniu, zróżnicowanie intonacji zdań
pytających, przeczących, twierdzących, rozkazujących, rozłożenie pauz między
wyrazami.

Prozodia emocjonalna - przekazuje stosunek emocjonalny mówiącego wobec
przekazywanych treści - może np. nadać wypowiedzi znaczenie ironiczne, które
zmienia znaczenie warstwy werbalnej na dokładnie przeciwne.

Prozodia sprzyja rozumieniu zdań, w zdaniach długich pozwala na lepszą kontrolę
znaczenia. Eliminuje niejasności znaczeniowe treści neutralnych, podkreśla
znaczenie określonych treści w stosunku do innych, sygnalizuje przenośne,
metaforyczne, i inne &#8211; odmienne od dosłownego znaczenie, ułatwia odbiór długich

fraz. W przekroju całej wypowiedzi werbalnej pozwala na lepsze zorganizowanie
procesu odbioru treści.

pozdrawiam
vonBraun

1. Data: 2004-05-04 23:56:13

Od: "Maciek" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vonBraun" <i...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
odbiór długich
> fraz. W przekroju całej wypowiedzi werbalnej pozwala na lepsze

Bardzo interesujące. Dzięki.

Pozdrawiam
Maciek

pytanko:-)