Re: CEBULA!

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Tue, 4 Jul 2023 03:08:56 -0700 (PDT)
Subject: Re: CEBULA!
From: XL wiosenna <i...@g...pl>

wtorek, 4 lipca 2023 o 11:48:55 UTC+2 Trybun napisał(a):
> [...]
natychmiast(sic!) przekrój cebulę i ukazującym się na powierzchni sokiem delikatnie
pokryj całe oparzenie - gwarantuję, że nie powstaną pęcherze, a oparzenie nie będzie
bolesne i szybciej się zagoi. Prawdopodobnie ten sam efekt uzyskasz przy otarciach
pięt i palców, o ile zadziałasz w fazie zaczerwienienia.
ściśnij w palcach do ukazania się soku, po czym wciąż ściskając cebulę energicznie i
dośc mocno natrzyj miejsce ukąszenia. Po takim potarciu i powstałym ewentualnym
miejscowym niegroźnym lekkim chwilowym pieczeniu - swędzenie ustąpi, a bąbel nie
powstanie lub jeśli już wcześniej zdążył powstać, zniknie w ciągu godziny-dwóch i
całkowicie zapomnisz o sprawie.
chciało się je bardzo mocno podrapać tą cebulą.

całą przekrojoną cieknącą cebulą - DELIKATNIE!) oparzenia 1 stopnia czyli rumień, a
także te nieco silniejsze, nawet już na granicy 2 stopnia czyli gdy naskórek jest
widocznie zdenaturowany. Ból wkrótce ustaje i nie powstają pęcherze albo ich pierwsze
objawy się cofają i świeżo oddzielony naskórek przylega do podłoża jak opatrunek, po
czym po kilku dniach wysychając złuszcza się bezboleśnie, odsłaniając wygojoną świeżą
skórę.
> Niestety, ukąszenie było tylko przetarte przeciętą na pół cebulą.

> Pomaga na pewno, pytanie tylko czy definitywnie wyleczy? Zaraz zadzwonię
> do "ofiary", bo jest na urlopie, i przekażę Twoje zalecenia w całości.

Tak, definitywnie wyleczy - swędzenie natychmiast ustaje (powtarzam - po mocnym
potarciu może najpierw wystąpić niewielkie pieczenie, które mija po kilku-kilkunastu
sekundach), a więc ustaje bodziec do nieustannego drapania. Po godzinie łapiemy się
na tym, że zapomnieliśmy o ukąszeniu. Po dobie do max. dwóch znika bąbel.